LOGOPEDA

Przedszkole Integracyjne nr 9 w Tarnobrzegu

Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu prowadzi:

mgr Katarzyna Tokarz-Pawlik

mgr Magdalena Wicher

mgr Ewelina Szewc

 

Godziny pracy logopedy:

PONIEDZIAŁEK:   7:00-13:00
WTOREK:             11:00 – 17:00
ŚRODA:                7:00 – 13:30
CZWARTEK:         7:00 – 12:00
PIĄTEK:                7:00-13:00

Dodatkowo konsultacje dla rodziców:

PONIEDZIAŁEK 14.00 – 15.00

Na konsultacje można umawiać się telefonicznie: 15 822 26 84. Można wysłać wiadomość drogą e-mailową na adres: pi9tarnobrzeg@gmail.com

KIM JEST LOGOPEDA?

Logopeda  zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in.: artykulacji, toru oddechowego, mowy, głosu, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką (czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy).  Logopeda zajmuje się nie tylko kształtowaniem mowy, pracuje z osobami dorosłymi oraz z dziećmi:

  • z dysleksją (bądź zagrożeniem dysleksji),
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z różnymi problemami neurologicznymi, pourazowymi, które wpłynęły na mowę lub jej rozwój
  • z niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie
  • z niesłyszącymi i niedosłyszącymi
  • pomaga również dzieciom dwujęzycznym

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu

We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci 4, 5, 6 – letnich uczęszczających do placówki. W wyniku tych badań wyłaniane są dzieci, które objęte są opieką logopedyczną. Czas trwania zajęć logopedycznych jest uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka. Terapia prowadzona jest indywidualnie oraz grupowo (do 4 osób).

Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:

  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
  • kształtowanie prawidłowego odruchu żucia, gryzienia, picia, połykania,
  • rozwijanie słuchu fonemowego i fonetycznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • usprawnianie motoryki małej,
  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, rozwijanie mowy opowieściowej,
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
  • uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.

Wskazówki dla Rodziców

Mamo, Tato!

Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!  I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty, dlatego:

  • Bądź w stałym kontakcie z logopedą
  • Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
  • Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
  • Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
  • Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.

Pamiętaj również o profilaktyce:

  • Pozwól dziecku na naukę gryzienia i żucia, nie bój się, że się ubrudzi, nie podawaj zbyt długo tylko pokarmów papkowatych.
  • Pozwól dziecku na naukę picia z tradycyjnego kubka, jest to ważny element w jego rozwoju również w rozwoju mowy: prawidłowej pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowego połykania.
  • Pozwól dziecku na naukę pobierania pokarmu z tradycyjnej łyżeczki, to równie ważne.
  • Karm butelką i podawaj smoczek nie dłużej niż do 1 roku życia! Tym sposobem możesz zapobiec wadom wymowy (m.in. seplenieniu międzyzębowemu) oraz wadom zgryzu.
  • Nie przestawiaj dziecko z pisania i rysowania lewą ręką na prawą bez konsultacji
    z psychologiem.
  • Staraj się słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane – chętnie mówi.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
  • Codzienne czytanie dziecku rozwija jego zasób słownictwa biernego i czynnego.

 

Pozdrawiamy Wasi Logopedzi

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress