POMOC PSYCHOLOGICZNA:
- Zajęcia specjalistyczne: terapia psychologiczna indywidualna i grupowa;
- Zajęcia rewalidacyjne: Trening Umiejętności Społecznych.
- Konsultacje dla rodziców i nauczycieli, współpraca z rodziną dziecka.
W ogólnym stwierdzeniu, pracę psychologa przedszkolnego można ująć, jako otaczanie opieką psychologiczną wszystkich dzieci, uczęszczających do przedszkola.
Czyimi problemami zajmuje się psycholog przedszkolny?
- dzieci
- rodziców
- nauczycieli
Podstawowe działania psychologa w przedszkolu:
- prowadzenie obserwacji dzieci, dotyczącej oceny funkcjonowania różnych sfer podlegających rozwojowi;
- rozpoznawanie możliwości i potrzeb dziecka oraz umożliwienie ich zaspokojenia;
- ocena możliwości psychofizycznych dzieci;
- konstruowanie samodzielnych – lub przy współudziale innych nauczycieli –informacji psychologicznych, opinii na temat zaobserwowanego funkcjonowania dziecka;
- wspieranie mocnych stron dziecka;
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z zakresu treningu umiejętności społecznych oraz terapii psychologicznej w zależności od potrzeb dziecka;
- współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania skutków zakłóceń i/lub zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci;
- współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń zachowania przedszkolaków;
- współpraca z nauczycielami w celu inicjowania różnych form pomocy wychowawczej
- wspieranie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz funkcjonalnych;
- współpraca z rodzicami, prowadzenie grup wsparcia oraz warsztatów dla rodziców, wspieranie rodziny w celu stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi dziecka
i terapii zaburzonych sfer; - prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych dla nauczycieli
Zadania psychologa:
- dokonanie oceny funkcjonalnej każdego dziecka, celem określenia poziomu rozwoju umysłowego i emocjonalno-społecznego w oparciu o diagnozę Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, dokumentację specjalistyczną, analizę produktów pracy, oraz obserwację zachowania dziecka;
- wieloaspektowa ocena poziomu funkcjonowania dziecka przy współpracy z innymi nauczycielami prowadzącymi terapię dziecka;
- ustalanie z pozostałymi członkami zespołu ds. integracji kompleksowego Indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla każdego dziecka
z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; - indywidualne i grupowe zajęcia terapeutyczne i rewalidacyjne z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego i emocjonalno - społecznego;
- wspieranie rodziny w celu stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi dziecka
i terapii zaburzonych sfer; - analiza i ocena efektywności terapii i rewalidacji, wyciąganie wniosków i modyfikacje programów oraz planów terapii i rewalidacji przy pełnej współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami dziecka;
W ciągu całego roku prowadzi poradnictwo psychologiczne dla rodziców oraz konsultacje z pedagogami specjalnymi, logopedą, rehabilitantem, tyflopedagogiem, terapeutą SI i nauczycielami przedszkolnymi.
Opieka psychologiczna w przedszkolu polega na stymulowaniu rozwoju psychicznego dzieci poprzez indywidualne ćwiczenia funkcji poznawczych i percepcyjnych oraz pomocy w pokonywaniu trudności interpersonalnych i problemów emocjonalnych.
Kwalifikacje psychologa przedszkolnego:
- wykształcenie wyższe, psychologiczne z zakresu psychologii rozwojowej, wychowawczej dziecka;.
- wiedza na temat rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, potrzebna do tego, aby właściwie kierować rozwojem dziecka, a podczas obserwacji funkcjonowania dziecka możliwe było stwierdzenie, czy rozwój przebiega zgodnie z normą, czy też od niej odbiega – a w miarę potrzeby podjęcie działań korygujących, usprawniających;
- znajomość różnorodnych metod i technik psychologiczno-pedagogicznych oraz rewalidacyjnych, umożliwiających podejmowanie działań wszechstronnie stymulujących rozwój dzieci;
- doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym;
- doświadczenie w pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi;
- umiejętność i łatwość nawiązywania kontaktu oraz wchodzenia w relacje z dzieckiem;
- wrażliwość na problemy dzieci i rodziny.
Specyfika pracy psychologa w przedszkolu integracyjnym:
- rozpoznawanie możliwości psychofizycznych i potrzeb edukacyjnych dzieci zdrowych i niepełnosprawnych;
- prowadzenie obserwacji w zakresie całościowo rozumianego funkcjonowania dzieci
z deficytami rozwojowymi; - współorganizowanie z pedagogami zajęć edukacyjnych oraz pracy wychowawczej;
- prowadzenie wspólnie z nauczycielami zajęć edukacyjnych;
- pomoc i wsparcie w opracowywaniu programów nauczania i wychowania wspólnie
z nauczycielami; - dostosowywanie realizowanych programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programów wychowawczych oraz programów profilaktycznych
do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka; - psycholog wraz z nauczycielami wspomagającymi oraz innymi specjalistami przedszkola opracowują i realizują indywidualne plany edukacyjno - terapeutyczne dla dzieci (uwzględniając potrzeby edukacyjne, możliwości psychofizyczne dzieci, zalecania ze specjalistycznych placówek diagnozujących dzieci, tzw. orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego); - prowadzenie zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych;
- pomoc nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy
z dziećmi; - współpraca z rodzicami dzieci zdrowych i niepełnosprawnych poprzez wymianę informacji na temat pracy z dzieckiem w przedszkolu i w domu;
- współpraca z instytucjami lub osobami zajmującymi się leczeniem, rehabilitacją, diagnozowaniem z udziałem lub za pośrednictwem rodziców;
- propagowanie nowych metod pracy, dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka.
Prowadzenie zajęć grupowych z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego i psychoedukacji ,,JESTEM WSPANIAŁY!”
- Założenia programowe
W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętnościom poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. A tak wielu osobom przychodzi z trudnością nawiązanie i utrzymanie pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, włączenie się do grupy, wykazywanie zrozumienia, wycofanie się i konstruktywne radzenie sobie z problemami i konfliktami. Wszystkie te elementy są niezbędne, by sprostać wymaganiom, jakie przed dziećmi stawia świat. O tym, że wielu z nich nie radzi sobie z tymi wymaganiami nikogo nie trzeba przekonywać. Bardzo często koleżanki nauczycielki zgłaszają problem tzw. trudnych uczniów, którzy niepokoją nieprawidłowymi formami zachowań. Obserwowane zaburzenia w funkcjonowaniu mogą się ujawniać w relacjach z rówieśnikami, dorosłymi, z zadaniami oraz w relacjach z samym sobą. Rodzice potwierdzają taki stan rzeczy wskazując na bezradność, jaka temu zjawisku towarzyszy. Ignorowanie pierwszych problemów dziecka może w przyszłości doprowadzić do poważnych trudności wychowawczych. Jedną z form profilaktyki i pomocy dzieciom
są zajęcia grupowe które wspierają poprawny rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych. Uczestniczenie w działaniach grupy (a nie spotkaniach indywidualnych) rozwija u dzieci zdolność radzenia sobie z problemami emocjonalnymi, związanymi z zachowaniem, kontaktami społecznymi, zdrowiem psychicznym oraz problemami dotyczącymi procesu rozwojowego. Wskazane jest również, by grupy tworzyły dzieci o różniących się od siebie osobowościach i zachowaniach. Najlepsze efekty, bowiem przynosi praca w zrównoważonym składzie, których członkowie zachowują się w sposób różnorodny. Taka różnorodność przyczynia się do powstawania w grupie żywych interakcji.
Adresatami programu będą dzieci 4, 5 i 6 letnie wymagające usprawnienia lub profilaktyki w kwestii kompetencji emocjonalnej i społecznej. Program powstał w celach psychoprofilaktycznych, jak również z potrzeby pomocy dzieciom nadmiernie energicznym, nadpobudliwym, z przejawami agresji w zachowaniu, niestabilnym emocjonalnie, ale także dla tych, którym, na co dzień brakuje odwagi, by pewnie kroczyć w trudnej rzeczywistości. Grupa liczyć będzie tyle osób ile uczęszcza do każdej z grup przedszkolnych. Czas każdej sesji to 30 min. Miejsce spotkań, to sale grupowe na terenie przedszkola. Grupę prowadzić psycholog z wspomaganiem nauczyciela prowadzącego. Dziecko nauczy się przez gry, zabawy i zajęcia, jak postępować, by było jemu w życiu łatwiej i bardziej interesująco.
- Cele programu:
Cele terapeutyczne (tworzenie możliwości odreagowywania emocji i napięć powstających na skutek wzrastania w urazowym otoczeniu, a także na skutek niepowodzeń przedszkolnych i społecznych oraz uzyskanie korekcyjnych doświadczeń emocjonalnych pozwalających na zmianę wzorców zachowań i zmianę sądów poznawczych):
- stworzenie okazji do odreagowania napięć emocjonalnych;
- budowanie pozytywnego obrazu siebie;
- zwiększenie poczucia własnej wartości;
- zaspokojenie potrzeby bycie ważnym.
Cele edukacyjne (zdobywanie wiedzy o podstawowych problemach aktualnych dla grupy):
- wzajemne poznanie się, integracja grupy;
- wytworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wsparcia;
- ustalenie reguł i norm grupowych;
- nabywanie umiejętności wyrażania uczuć;
- rozpoznawanie emocji u siebie i innych;
- rozwijanie umiejętności udzielania informacji zwrotnych;
- uświadomienie sobie, że uczucia mogą się zmieniać;
- ćwiczenie umiejętności koniecznych do wzięcia odpowiedzialności za swoje zachowanie w kontaktach z innymi i do panowania nad tymi zachowaniami;
- ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z napięciem;
- pokonywanie lęku przed wystąpieniem publicznym;
- uczenie zachowań, które ułatwiają porozumiewanie się;
- świadome i wolne od agresji radzenie sobie z konfliktami;
- wypracowywanie sposobów na radzenie sobie z konfliktami;
- rozwój ekspresji ruchowej.
Cele rozwojowe (nabywanie umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie z posiadanymi problemami, które służyć będą jego rozwojowi społecznemu i osobistemu):
- rozpoznawanie emocji u siebie i innych;
- poznanie własnej podatności na wpływy innych osób;
- rozwijanie koncentracji uwagi;
- rozwijanie twórczego myślenia;
- zgodne działanie w zespole i współdziałanie z innymi;
- tworzenie wspólnych prac;
- analiza ćwiczonych umiejętności;
- rozbudzanie gotowości do swobodnego wypowiadania się;
- odczuwanie radości z wykonanego zadania.
- Procedury osiągania celów:
Metody, formy i techniki pracy
Krąg. Rundka. Burza mózgów. Rysunki i prace plastyczne. Śpiew i muzykowanie. Inscenizacje, Odgrywanie scenek, Psychodrama. Zabawa.
- Materiał edukacyjny
Program zajęć składający się z zestawu ćwiczeń, gier i zabaw o ustalonych celach, przebiegu, skonstruowano w ten sposób, by znalazły się w nim elementy sytuacji o szerokim zakresie doświadczeń emocjonalnych i społecznych. Zarówno cały cykl zajęć jak i każde zajęcie osobno tworzą pewną dynamiczną całość, na którą składają się określone etapy pracy
z grupą. Pierwsze spotkania poświęcone są budowaniu klimatu bezpieczeństwa i zaufania, integrowaniu się grupy oraz wprowadzaniu dzieci w normy grupy. Następne zajęcia uczą postrzegania siebie i innych przez pryzmat potrzeb i uczuć. Następny cykl ma na celu wzmacnianie poczucia wartości i kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie oraz poznanie
i praktyczne zastosowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i pomaganie w tym innym osobom. Końcowe zajęcia służą wzmocnieniu i utrwaleniu nabytej wiedzy.
Tematyka szczegółowa przedstawia się następująco:
Zajęcia 1-2. Poznajmy się – budowanie klimatu bezpieczeństwa w grupie.
Zajęcia 3-4. Tworzymy grupę – ustalamy zasady.
Zajęcia 5-6. Rozpoznajemy i nazywamy uczucia.
Zajęcia 7-8. Wyrażamy uczucie swoje i szanujemy uczucia innych.
Zajęcia 9-10. Uczymy się lepiej rozumieć siebie i innych.
Zajęcia 11-12. Uczucie smutku, radości, złości i rozdrażnienia.
Zajęcia 13-14. Uczucie zazdrości i zdenerwowania.
Zajęcia 15-16. Opanowujemy i przezwyciężamy złość i agresję.
Zajęcia 17-18. Budujemy poczucie własnej wartości.
Zajęcia19-20. Nawiązujemy przyjazne kontakty z innymi z uwzględnieniem komunikacji słownej i bezsłownej.
Zajęcia 21-22. Doskonalenie komunikacji i słuchanie. Kto może nam pomóc? Mówienie tego, co chce się powiedzieć.
Zajęcia 23-24. Pokojowo rozwiązujemy konflikty.
Zajęcia 25-26. Jak utrzymać przyjaźń. Doznawanie samotności i odrzucenia.
Zajęcia 27-28. Jak rozwiązywać konflikty z przyjacielem. Jak nawiązywać przyjaźnie.
Zajęcia 29-30. Jak rozpoznać dobre rozwiązania. Krzywdzenie.
Zajęcia 31-32. Rozwiązywanie problemów. Pomaganie innym w rozwiązywaniu konfliktów.
Zajęcia 33-34. Zmiana i strata są elementami życia. Radzenie sobie po śmierci kogoś bliskiego.
Zajęcia 35-36. Wizyta na cmentarzu. Nauka płynąca z sytuacji zmiany i straty.
Zajęcia 37-38. Różne sposoby radzenia sobie. Jak pomagać innym.
Zajęcia 39-40. Przyzwyczajanie się do nowych sytuacji. Wspólne świętowanie.
Pożegnanie z grupą na czas wakacji.
Dopuszcza się modyfikację poszczególnych zabaw w poniższych scenariuszach w zależności od potrzeb dzieci i konkretnych zaistniałych sytuacji.
ZAPRASZAM DO WSPÓŁPRACY W GODZINACH:
WTOREK: 07:00 – 12:30
ŚRODA: 11:00 – 17:00
CZWARTEK: 10:00 – 17:00
PIĄTEK: 07:00 – 15:00
mgr Natalia Stępień